bahis siteleri

NHL.cz na Facebooku

Hokej pod slunečníky. Finále, které si NHL určitě nepřála

1. června 2023, 7:00

Jiří Lacina

Slibovali nám „Hvězdné války“. Hlavně na východě se zbrojilo, že bylo řinčení zbraní slyšet přes oceán. V play off se ale opět potvrdilo, že jde v podstatě o novou zkrácenou sezónu se specifickými pravidly; půlroční snažení řady klubů se zatočilo a zmizelo ve vodním víru, jako když za sebou splachujete toaletu.

Boston drtil soupeře od října do dubna. Vytvořil nový rekord v počtu výher. Toronto vytunilo sestavu za cenu mnoha draftových voleb. Stadión s nejdražšími vstupenkami v NHL praskal ty dvě kola ve švech, další davy sledovaly hokej venku na velkoplošných obrazovkách.

Rangers dokázali přivést Vladimira Tarasenka a Patricka Kanea. Účetní se nad kalkulačkami nadřeli, aby narvali desetimiliónového borce do těch několika set volných tisíc pod platovým stropem.

Connor McDavid a Leon Draisaitl měli životní formu.

Komentátoři se těšili na unikátní play off. Pohrávali si s myšlenkou, jak si Rangers dlouhým pohárovým pochodem ukradnou pozornost celého New Yorku, kde jinak hokej není zrovna sportem číslo jedna. Jak McDavid, ze současné špičky nejvýrazněji přečnívající svůj sport, přitáhne pozornost lidí, kteří si pouští NHL párkrát do roka. Některé sázkovky favorizovaly Oilers úplně nejvíc.

Byla to velká příležitost přeleštit a prodat značku NHL. Připravit si půdu pro další teritoriální i marketingovou expanzi. Nic z toho nevyšlo. Už konferenční finále nabídla dvojice z nevelkých nebo netradičních hokejových lokalit. Nad finálovou dvojkou exekutiva NHL určitě nejásá.

Televizní rating

Už proto, že sledovanost NHL v Americe klesá. Mezi nejatraktivnější týmy patří dlouhodobě Pittsburgh, St. Louis, Boston. Nejmenší zájem je v televizi o Anaheim, a to už několik let. Moc netáhnou ani Arizona, New Jersey, Islanders nebo Florida.

V průběhu letošní sezóny vyšel na USA Today velký článek, popisující pokles zájmu o NHL na amerických televizích. Rating spadl o 22%. ESPN a TNT proto sklízí kritiku.

Fanouškům se nelíbí omezená možnost zvolit si „svůj“ tým, pokud tedy nechcete připlácet za kabelovku. Problém je stejný počáteční čas. „Čtrnáct zápasů ve stejný čas v úterý, pak jeden ve středu?“ cituje USA Today naštvaného fandu. Vadí neustále bobtnající reklama. A tak dále.

Superatraktivní první kolo

Jak dobře se prodával hokej, když byli součástí vyřazovacích bojů suverén základní části Boston, posílené Toronto, hvězdný klan Jezdců, obhájce z Colorada, nedávní šampióni z Tampy, McDavid a spol., je dobře vidět z televizní sledovanosti letošního prvního kola. Ta totiž byla podle hockeywriters.com o 18% vyšší než první kolo 2022.

Sedmý zápas mezi Floridou a Bostonem byl nejsledovanějším televizním duelem prvního kola za posledních deset let (od Bostonu s Washingtonem v roce 2012). Na západě podobně trčelo nad ostatní rozhodující klání Colorada s Krakenem.

Finále zalité sluncem

S vyřazením favoritů a hokejových bašt přichází očekávatelný pokles zájmu. Finále Východní konference Panthers – Hurricanes mělo na ESPN o 22% nižší sledovanost než Rangers – Lightning loni, o 17% nižší na TNT. První tři zápasy západního finále mezi Stars a Golden Knights dopadly proti loňsku ještě hůř - o 32% a 21% míň než Avalanche – Oilers 2022.

Panteři byli v základní části klubem s třetími nejlevnějšími vstupenkami v NHL a čtvrtou nejnižší procentní naplněností haly. List Miami Herald nedávno srovnával zájem o sport na Floridě. Basketbaloví Miami Heat přitáhli v play off pozornost čtyřnásobku diváků. Rating prvních tří zápasů Panthers – Hurricanes byl 2,51, 2,55 a 3,09 (procenta zapnutých televizí v oblasti). Několik týmů NHL mělo v základní části lepší čísla! Co teprve jiné sporty. Heat-Celtics 8,3, 8,45, 11,66 a 11,72. Fotbaloví Dolphins na tom byli podobně jako Heat už v základní části.

„I když Panthers generují skoro pětinásobnou sledovanost v porovnání se základní částí, pořád se ani zdaleka neblíží televiznímu zájmu o Heat,“ píše Herald.

Mimochodem, Florida zažije finále NHL i NBA a stala se katem Bostonu. Ten je prvním městem v historii, které ztratilo domácí zápas č. 7 s osmým postupujícím v NHL i NBA. Celtics i Bruins skončili na štítě klubů z Floridy, které se protahovaly do play off z poslední možné pozice.

Vegas je na tom o něco lépe než Panthers, stadión zde vyprodávali už v sezóně. T-Mobile Arena ale není moc velká, průměr 18 024 stačil na dvanáctou nejvyšší návštěvnost v lize. Chybí show kolem, která by se rozjela v Kanadě. V Nevadě, na 36. rovnoběžce (úroveň severní Afriky), nemůžete čekat hokeji zaslíbenou oblast. Mimochodem, floridské Sunrise je na 26. rovnoběžce, nejteplejší oblast USA, geograficky na úrovni subtropické Sahary.

Nikdo nebere fanouškům Panthers nebo Golden Knights právo vidět jejich tým v bitvě o poslední schod na hokejový Olymp. Absolutně ne! Náleží jim zcela zaslouženě. Článek jen zasazuje věci do souvislostí. Atraktivita play off determinuje výnosy z prodeje vstupenek, merchandising, televizní popularitu, prostor na úkor konkurenčních sportů. V konečném důsledku vyšší platový strop, lepší smlouvy pro hráče, rychlejší zhojení ran z doby covidového strádání.

Zkuste si představit finále Boston – Edmonton. Nejlepší střelci základní části Pastrňák a McDavid proti sobě! Nebo Edmonton – Toronto. To by byl randál! Ceny vstupenek v Torontu by rozpůlily nebesa a zasekly se do stratosféry.

Tak jako si v Evropě někteří lidé pouštěli NBA jen kvůli Jordanovi, v Čechách sledovala spousta lidí hokej kvůli Jágrovi a Haškovi, v USA by si leckdo zapnul televizi jen kvůli McDavidovi. Kanada by sledovala svůj tým ve finále od Britské Kolumbie po Newfoundland („od Šumavy k Tatrám“, chcete-li hezký český mariášnický příměr).

Ekonomicky by z toho vytěžila celá soutěž.

Tak třeba někdy příště.

Share on Google+

RSS | Kontakt | Všeobecné obchodní podmínky a pravidla | Cookies | Nastavení soukromí | Reklama - Provozovatel BPA sport marketing a.s. ve spolupráci s eSports, s.r.o.

ISSN 1214-5718 | dotazy na redakci: redakce@nhl.cz, obchod/reklama: obchod@hokej.cz, technický provoz: webmaster@hokej.cz

© Copyright - Všechna loga a známky NHL, loga a známky týmů NHL, jakožto další vlastnické materiály včetně log konferencí a obrázků Stanley Cupu jsou vlastnictvím NHL, NHL Enterprises, L.P. a příslušných týmů. © NHL Enterprises, L.P. Všechna práva vyhrazena.