bahis siteleri

NHL.cz na Facebooku

Petr Adler: prázdná sedadla v Bell Centre nešeptají, ta už řvou

25. listopadu 2017, 23:02

Petr Adler

Pro posvátnou přírodu, vždyť ti Montréal Canadiens nedokázali vyprodat ani sobotní večerní zápas proti Buffalo Sabres! I přesto, že se jim vrátil do branky Carey Price (na snímku)! I přesto, že sobota předchází neděli, kdy si mohou přispat! A je dobře známo, že montréalští příznivci si nevybírají, která utkání mají navštívit podle toho, kdo je zrovna soupeřem jejich miláčků. Montréalští příznivci se chodí dívat na své miláčky. A teď zejí v Bell Centre celé řady sedadel prázdnotou? Kam to vedou okna?

Když v úterý 2. prosince 2014 zemřela ve svých 83 letech legenda Montréal Canadiens Jean Béliveau, bylo v dalším domácím utkání Les Habs jedno sedadlo volné. Mužstvo uctilo svého hrdinu. Jinak se od čtvrtka 8. ledna 2004 nestalo ani jednou, že by v Bell Centre nebylo vyprodáno. Až letos: nejen, že se televizní kamery čas od času nevyhnou skupinám prázdných sedadel, ale i mezi překupníky to vře. Byli zvyklí kupovat lístky předem a pak je v den zápasu přeprodavat kousek od stadiónu za řádně zvýšené ceny. Dnes odcházejí domů s neprodanými vstupenkami v kapse. I přesto, že se je snaží prodat pod cenou.

Došlo dokonce k neslýchaností: Canadiens snížili cenu dosud neprodaných vstupenek na zápas, v němž budou příští středu hostit Ottawa Senators. Nejen, že tím popudili mnohé, kteří si koupili lístky dříve, a za plnou cenu, ale také snad poprvé ve svých bohatých dějinách potvrdili, že něco není v nejlepším pořádku.

Mluvka mužstva Donald Beauchamp se (pochopitelně, ostatně, koho chleba jíš, atd.) snažil zmírnit nepříjemný ohlas, který vyvolala zpráva o snížených cenách dosud neprodaných lístků. Nedá se říci, že by se mu to povedlo.

Beauchamp řekl, že vlastně ani nešlo o tolik lístků, aby to vůbec stalo za řeč, a že vlastně šlo pouze o přeřazení z jedné třídy do druhé.

Montréal Canadiens mají totiž poměrně svérázný (avšak pružný) způsob určování cen vstupného. Když jde o utkání, o němž se (oprávněně nebo ne) domnívají, že se po lístcích jen zapráší, označí cenu za optimální. Není známo, zda si ten, kdo přišel na tento název, kdy zalistoval ve slovníku cizích slov, jisto však je, že optimální lístky jsou dražší než ty obyčejné. Takže, řekl Beauchamp, nestalo se nic jiného než to, že ty neprodané lístky se vrátily o označení níže, mezi obyčejné.

Nádherná hra se slovy.

Pro jednou se snad nestřílí, dodal Beauchamp, a vysvětlil, že to je těžké: kdo si může v té dnešní mizérii dovolit koupit lístky na 13 utkání na domácím ledě v rozmezí zhruba jednoho měsíce (mezi 7. listopadem a 9. prosincem)?

Jakkoliv je pravda, že Kanaďané všeobecně a Quebéčané obzvláště si určitě pamatuji lepší časy, hokejoví odborníci přičítají ten neslýchaný a nevídaný propad i jiným okolnostem.

Nejlepší reklama je úspěch

Můžete dělat psi kusy, můžete si zajistit služby nejlepší reklamní agentury světa, můžete utratit na reklamu celé jmění, řekl bývalý hlavní skaut Edmonton Oilers Barry Fraser, ale když prohráváte, je to házení perel sviním. Tento pán, společně s generálním manažerem Glenem Satherem, vytvořil ony obávané Oilers, kterým nikdy nevadilo, když jim soupeř dal pět branek, protože věděli, že mu jich nasází přinejmenším šest.

Seděli jsme s Barrym Fraserem, nyní důchodcem, se skleničkami po ruce, v jeho domku nad tichomořským zálivem v mexickém Cabo San Lucas, a povídali jsme se si o utrpení jeho bývalého mužstva. Řeč přišla na neuvěřitelné reklamní hokusy-pokusy, a Fraser řekl dosti popuzeně, že tohle už není ani k pláči, tohle už je k smíchu.

Pak dodal: tedy, pro něj, co bývalého zaměstnance. Je skvělé, uzavřel, že už jím není.

Malá odbočka: poté, kdy odešel do důchodu, řekl Barry Fraser, dává přednost ledu na dně sklínky před ledem na kluzišti. Konec malé odbočky.

A tady, říkají odborníci, je také zakopaný pes v Montréalu. Dobrá, naposledy vyhráli Stanleyův pohár v roce 1993, a od té doby ani ťuk. Ale nehráli špatně, a naděje vždycky umírala poslední.

Dnes je to je všechno trochu jinak. Od soboty 4. prosince 1909, kdy vznikli, nezažili Canadiens takhle prudce špatný vstup do sezóny. Před oním sobotním zápasem doma proti Sabres, tím, který není vyprodán, odehráli 23 utkání, z nichž získali 19 bodů. Ve Východní konferenci jsou třetí od konce tabulky.

Vedle toho, že je jejich vlastní příznivci letos už několikrát rozzuřeně vybučeli (totéž jako vypískání v Evropě) z ledu, bližší pohled na internetové stránky, které nabízejí vstupenky, jichž se jejich majitelé potřebují z jakéhokoliv důvodu zbavit, je zarmucujici. Nejen, že množství vstupenek na zápasy Canadiens je nehorázně vysoké, ale současně je jejich cena hluboko pod cenou, za něž si je koupili původní vlastníci.

V pondělí se v Bell Centre objeví Columbus Blue Jackets, jedna ze štik ligy posledních dvou let. Mít možnost dostat na ně vstupenky prostřednictvím internetových stránek ještě v sobotu večer je neuvěřitelné. A za pouhé tři pětky? To už smrdí skandálem.

A sobota proti Sabres za mizerných pět pětek?

Kdo je tady šéfem?

Znalci místních poměrů, z nichž někteří měli možnost nahlédnout do pokladních knih mužstva, tvrdí, že první známky poklesu zájmu obecenstva se objevily poté, kdy mužstvo v roce 2016 vyměnilo oblíbeného obránce P.K. Subbana k Nashville Predators za obránce Shea Webera.

Je jedno, zda měl Subban neshody s koučem, stejně, jako je lhostejno, zda měl generální manažer neshody mezi jeho gáží a mzdovým stropem. Subban tvořil nejoblíbenější dvojku Canadiens, spolu s brankářem Pricem, a obecenstvo ty dva zbožňovalo. Oba dohromady, ale také každého zvlášť. Jak říkával nezapomenutelný pan Jan Werich, Pan Publikum hraje s sebou.

Jak je možné, že vedení Canadiens tuhle pravdu neznalo, když po desetiletí ví, že hraje svou úlohu v zábavním průmyslu, to zůstane záhadou. Možná až do chvíle, kdy někdo z těch, kdo rozhodl jak rozhodl, dostane výpověď a poté sepíše paměti.

V každém případě, nedobrovolný odchod P.K. Subbana, neúspěch v prvním kole pohárové soutěže a teď skandální zahájení sezóny se platícím divákům nelíbí. A dávají to znát tím nejjednodušším a nejúčinnějším způsobem, který znají.

Špetka vědy

Jsou sice na světě (zatím pečlivě utajované) průzkumy, které tvrdí, že všeobecný divácký zájem o profesionální sporty poslední dvě desetiletí začíná pomalu klesat, a nikdo si netroufne předpovídat, kdy, kde, jak a proč nastane ten osudný okamžik, kdy se změní v naprostý nezájem. Jenže i ty číslice, které se dostaly na světlo denní zatím nevysvětlují potíže Canadiens jinak než tak, že si je způsobují sami.

Ekonomové přezdívají zábavnímu průmyslu, tedy i profesionálnímu sportu, že jde o druhotné trhy; někdy jim říkají podružné nebo druhořadé (secondary market). Stejně jako všechny ostatní trhy, i tyto závisí na nabídce a poptávce, avšak tyto trhy se od ostatních liší tzv. okamžitostí (cizí řečí: spot market).

V případě Canadiens, tvrdí ekonomové, se poptávka zvýší, zvýší-li (zlepší-li) se nabídka.

Takhle vědecky se dá vyjádřit skutečnost, že si majitelé sezónních vstupenek říkají, že si koupili lístky na 41 utkání, zažili jich pár, a zjistili, že znají i jiné způsoby, co dělat s načatým večerem.

Prostě: nepřijdou, a spolehnou se, že by ty lístky mohli prodat, třeba i jednotlivě, a třeba i pod cenou, aby na tom z oblečení prodělali buď jenom kalhoty nebo jenom košili, ale ne obojí.

Jak se to vezme. Příznivci Toronto Maple Leafs chodívali na zápasy svého mužstva i tehdy, kdy dávali veřejně najevo, že se za svou přítomnost stydí. To jsou ty slavné papírové pytle, do nichž prořízli místa pro oči a pro nos (kvůli dýchání), dávali si je na hlavy, a tak naznačovali, jak moc se stydí za to, koho podporují.

Zatímco to v Bell Centre při domácích zápasech Mointreal Canadiens začíná zet prázdnotou.

Může se stát, že to Canadiens, zvláště po návratu ztraceného syna Priceho, obrátí.

Ale jestli si někdo myslí, že jim příznivci zapomenou hanebnou prohru s nejhorším mužstvem soutěže (Arizona Coyotes) nebo debakl s nenáviděnými Maple Leafs (a s nulou!), tak to může hned teď začít myslet znovu.

Share on Google+

RSS | Kontakt | Všeobecné obchodní podmínky a pravidla | Cookies | Nastavení soukromí | Reklama - Provozovatel BPA sport marketing a.s. ve spolupráci s eSports, s.r.o.

ISSN 1214-5718 | dotazy na redakci: redakce@nhl.cz, obchod/reklama: obchod@hokej.cz, technický provoz: webmaster@hokej.cz

© Copyright - Všechna loga a známky NHL, loga a známky týmů NHL, jakožto další vlastnické materiály včetně log konferencí a obrázků Stanley Cupu jsou vlastnictvím NHL, NHL Enterprises, L.P. a příslušných týmů. © NHL Enterprises, L.P. Všechna práva vyhrazena.